18 Οκτωβρίου 1979


Απονομή Βραβείου Νόμπελ στον Οδυσσέα Ελύτη


Ο Οδυσσέας Ελύτης το 1979 τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας. Η αναγγελία της απονομής του βραβείου από τη Σουηδική Ακαδημία έγινε στις 18 Οκτωβρίου "για την ποίησή του, που με φόντο την ελληνική παράδοση, με αισθηματοποιημένη δύναμη και πνευματική οξύνοια, ζωντανεύει τον αγώνα τού σύγχρονου ανθρώπου για ελευθερία και δημιουργία" σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης. Ο Ελύτης παρέστη στην καθιερωμένη τελετή απονομής του βραβείου στις 10 Δεκεμβρίου του 1979, παραλαμβάνοντας το βραβείο από το βασιλιά Κάρολο Γουστάβο και γνωρίζοντας παγκόσμια δημοσιότητα. Τον επόμενο χρόνο κατέθεσε το χρυσό μετάλλιο και τα διπλώματα του βραβείου στο Μουσείο Μπενάκη. Την απονομή του Νόμπελ, ακολούθησαν τιμητικές διακρίσεις εντός και εκτός Ελλάδας, μεταξύ αυτών και η απονομή φόρου τιμής σε ειδική συνεδρίαση της Βουλής των Ελλήνων, η αναγόρευσή του σε επίτιμο διδάκτορα του Πανεπιστημίου της Σορβόνης, η ίδρυση έδρας νεοελληνικών σπουδών με τίτλο "Έδρα Ελύτη", στο πανεπιστήμιο Rutgers του Νιου Τζέρσεϊ, καθώς και η απονομή του αργυρού μεταλλίου Benson από τη Βασιλική Φιλολογική Εταιρεία του Λονδίνου.


Τότε όμως η Ποίηση; Τι αντιπροσωπεύει μέσα σε μια τέτοια κοινωνία; Απαντώ: τον μόνο χώρο όπου η δύναμη του αριθμού δεν έχει πέραση. Και ακριβώς, η εφετεινή απόφασή σας να τιμήσετε στο πρόσωπό μου την ποίηση μιας μικρής χώρας δείχνει σε πόσο αρμονική ανταπόκριση βρίσκεστε με την χαριστική αντίληψη της τέχνης, την αντίληψη ότι η τέχνη είναι η μόνη εναπομένουσα πολέμιος της ισχύος που κατήντησε να έχει στους καιρούς μας η ποσοτική αποτίμηση των αξιών.


Απόσπασμα από την ομιλία του στην
απονομή του βραβείου Νόμπελ


....Η απόδειξη της περίφημης υπόθεσης Poincarell


..............από το Ρώσο Γκριγκόρι Πέρελμαν


Ένα από τα επτά μεγάλα προβλήματα των μαθηματικών που παρέμειναν άλυτα ως την αρχή του αιώνα μας ήταν και η "υπόθεση Poincarell", η οποία είχε διατυπωθεί το 1904 από τον Γάλλο Μαθηματικό Poincarell, έναν από τους σημαντικότερους Μαθηματικούς του προηγούμενου αιώνα.


Η απάντηση στην "υπόθεση" δόθηκε το 2002 από τον Ρώσο Μαθηματικό Γκριγκόρι Πέρελμαν που έχει χαρακτηριστεί ως ο ευφυέστερος άνθρωπος στον κόσμο.


Η 500 σελίδων απόδειξη είναι μια αρκετά περίπλοκη διαδικασία, αρκεί να αναφερθεί ότι για τέσσερα χρόνια ιδιοφυείς Μαθηματικοί εργάστηκαν μόνο και μόνο για να ελέγξουν την εγκυρότητά της.


Εκτιμάται ότι η επιβεβαίωση της λύσης του γρίφου θα συμβάλει καθοριστικά στην κατανόηση που έχουμε για το χώρο ακόμα και στη γνώση μας για το "σχήμα" του σύμπαντος. Χάρη στην απόδειξη αυτή γνωρίζουμε πότε ένα συμπαγές αντικείμενο είναι τοπολογικά ισοδύναμο με μια σφαίρα. ( Η τοπολογία είναι κλ;aδος των ανώτερων μαθηματικών)


Το 2006 απονέμεται στον Πέλερμαν το βραβείο Φίλντς, (αντίστοιχο του βραβείου Νόμπελ για τα μαθηματικά) και το Ινστιτούτο Μαθηματικών Κλέι του απονέμει το χρηματικό έπαθλο ενός εκατομμυρίου δολαρίων, που είχε προκηρύξει για όποιον έλυνε κάποιο από τα "επτά προβλήματα της χιλιετίας".


Ο Πέρελμαν είναι ένας αρκετά ιδιόρρυθμος χαρακτήρας, δήλωσε ότι δε δέχεται αυτή την τιμητική διάκριση, δε δέχτηκε τα χρήματα και παραιτήθηκε από ερευνητής στο Ινστιτούτο Μαθηματικών της Αγίας Πετρούπολης λέγοντας ότι δεν είναι ήρωας των μαθηματικών, ίσως δεν είναι και τόσο καλός Μαθηματικός (!!!) και ότι δεν τον ενδιαφέρει η επιστήμη του. Ζει σε ένα φτωχό διαμέρισμα με τους δικούς του, δεν έχει αποφασίσει τι θα κάνει στην ζωή του και δε θα αλλάξει τρόπο ζωής, όπως τονίζει.


Αλήθεια, μπορούμε να καταλάβουμε πώς είναι δυνατόν να αρνηθεί κάποιος τόσα χρήματα; Αλλά μήπως και την "υπόθεση Poincarell" μπορούμε να καταλάβουμε;


Αυτά μόνο ο Γκριγκόρι Πέρελμαν μπορεί να τα καταλάβει ίσως επειδή είναι ο εξυπνότερος άνθρωπος στον κόσμο.


Δ. Χιώτης


Μαθηματικός


4ο ΓΕΛ ΤΡΙΠΟΛΗΣ



ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ
.........................
Αίθουσα Ιστορίας




Εργαστήριο πληροφορικής (1)


Το Γυμναστήριό μας



Αίθουσα Τεχνολογίας




Εργαστήριο Φυσικής



Αίθουσα Γαλλικών



Εργαστήριο Πληροφορικής, ν.2



Σχεδιαστήριο



2010 - 2011

ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ ΜΕ ΚΕΦΙ

ΤΟ BLOG ΜΑΣ

Πέρασαν κιόλας δυο χρόνια από τότε που δημιουργήσαμε το blog του σχολείου μας.Πολλοί μαθητές μας το παρακολουθούν, κάποιοι δειλά δειλά αρθρογραφούν, κάποιοι σχολιάζουν.

Μη διστάζετε! Γράψτε ελεύθερα για ό,τι σας ενδιαφέρει, για ό,τι σας απασχολεί, για ό,τι σας διασκεδάζει.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟΥ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ

Ο ρόλος του ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. του 4ου ΓΕ.Λ. Τρίπολης είναι η εφαρμογή του θεσμού του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στην Α΄ Τάξη και η παροχή έγκυρης πληροφόρησης και συμβουλευτικής στήριξης στους μαθητές και γονείς του σχολείου.
Διαθέτει αρχείο με έντυπο αλλά και ηλεκτρονικό υλικό πληροφόρησης για σπουδές και επαγγέλματα, βιβλιοθήκη με βιβλία σχετικά με τον ΣΕΠ, πίνακα ανακοινώσεων (δίπλα στην πρώτη σκάλα), που συνεχώς ανανεώνονται και εμπλουτίζονται.
Είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό υπολογιστή, σύνδεση στο Internet και σε επικοινωνία και συνεργασία με το ΚΕΣΥΠ Αρκαδίας καθώς και τα ΚΕΣΥΠ και ΓΡΑΣΕΠ της χώρας μέσω του πανελλήνιου εσωτερικού ηλεκτρονικού δικτύου «Νέστωρ».
Στεγάζεται στο ισόγειο αριστερά από την δεύτερη είσοδο του σχολείου.


Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ

ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ

Σύμφωνα με το μανιφέστο της UNESCO :

The school library provides information and ideas that are fundamental to functioning successfully in today's information and knowledge-based society. The school library equips students with life-long learning skills and develops the imagination, enabling them to live as responsible citizens.


Η σχολική βιβλιοθήκη προσφέρει βιβλία και πηγές που καθιστούν όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας άτομα κριτικά σκεπτόμενα αλλά και αποτελεσματικούς χρήστες της πληροφορίας σε όλες της τις μορφές.




Η βιβλιοθήκη του σχολείου μας, συνεχίζοντας την προσπάθειά της να αξιοποιήσει δημιουργικά τη μορφωτική ευκαιρία που προσφέρει η σχολική βιβλιοθήκη στους χρήστες της, να δραστηριοποιήσει τους μαθητές-μέλη της βιβλιοθήκης, να αναδείξει τις δυνατότητες αναζήτησης και ανάκτησης πληροφοριών μέσα από τη συλλογή έντυπου και οπτικοακουστικού υλικού αλλά και τη χρήση του διαδικτύου που διαθέτει η βιβλιοθήκη, να ευαισθητοποιήσει τους φορείς της τοπικής κοινωνίας γενικότερα στη σημασία της σχολικής βιβλιοθήκης, προχωρεί στην παρουσίαση ενός μέρους των υπηρεσιών της που σχετίζονται με το αναλυτικό πρόγραμμα του λυκείου και όλων των εκπαιδευτικών/πολιτιστικών δραστηριοτήτων της, που αποτελούν καρπό συνεργασίας της βιβλιοθήκης, των εκπαιδευτικών και των μαθητών του σχολείου μας και αποτελεί ένδειξη κοινής προσπάθειας για την ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας και τη βελτίωση του μορφωτικού επιπέδου των μαθητών.



Στα κενά σας ή στα διαλείμματά σας μπορείτε να περνάτε την ώρα σας στη βιβλιοθήκη μας, διαβάζοντας βιβλία και περιοδικά που εσείς έχετε επιλέξει. Μπορείτε, επίσης, να παίζετε σκάκι, μπορείτε να ζωγραφίζετε και να κατασκευάζετε ό,τι η φαντασία σας σας υπαγορεύει.


Μην ξεχνάτε, όμως, πως ο χώρος χρειάζεται το σεβασμό μας και την καλή μας διάθεση.



ΕΥΡΩΠΑΙΚΑ ΚΑΙ…ΑΛΛΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ


Το σχολείο μας συμμετείχε στη διάρκεια της περασμένης χρονιάς στα εξής ευρωπαϊκά προγράμματα, τα οποία μπορείτε να δείτε αναρτημένα στο blog μας:


1. Mind your rights

2. Το ευρώ στη ζωή μας

3. Unicef

4. E-twinning με δυο ιταλικά σχολεία

5. Spring of Europe


Παράλληλα υλοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία πολλά προγράμματα Αγωγής Υγείας, Αγωγής Σταδιοδρομίας, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά. Στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών προγραμμάτων οργανώθηκαν εκδρομές σχετικές με τις «περιβαλλοντικές μας δράσεις», που ευαισθητοποίησαν και κινητοποίησαν τους συμμετέχοντες, μικρούς και μεγάλους, προς το «οικολογικώς ζην»


Φέτος, συνεχίζουμε τα προγράμματα e-twinning και επίσης το σχολείο μας εγκρίθηκε να συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα COMENIUS. Στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος θα επισκεφθούμε το συντονιστικό σχολείο της πολυμερούς σύμπραξης, Manuel Azana στη Getafe της Ισπανίας από τις 25-30/10/2010. Εκεί, οι μαθητές μας θα παρακολουθήσουν μαθήματα μαζί με Ευρωπαίους συμμαθητές τους από 6 ευρωπαϊκές χώρες, θα τους δοθεί η ευκαιρία να συγκρίνουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας με το αντίστοιχο άλλων ευρωπαϊκών χωρών, να έλθουν σε επαφή με νέους της ηλικίας τους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να γνωρίσουν την κουλτούρα τους, τον τρόπο σκέψης τους, να συνειδητοποιήσουν τι σημαίνει να είσαι ευρωπαίος πολίτης, να μάθουν ότι ζουν σε μια μεγάλη κοινότητα, όπως είναι η Ευρωπαϊκή κοινότητα, κι όχι σε ένα χωριό ή σε μια πόλη και να αντιληφτούν την αναγκαιότητα της γνώσης ξένων γλωσσών.



Με αδιόρατο χαμόγελο ηλικίας ....2.500 ετών, η Μύρτις του Πελοποννησιακού Πολέμου επιστρέφει στην Αθήνα του 21ου αιώνα...


Η άριστη διατήρηση του κρανίου έδωσε το έναυσμα για την ανασύνθεση του προσώπου.
Και το όνομα αυτής... «Μύρτις». Ο λόγος για το κοριτσάκι, που έζησε στα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου και το οποίο μάς περιμένει στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, για να μας «μιλήσει» για την αρχαία Αθήνα.
Το όνομα «Μύρτις» -ή αλλιώς «Μυρτώ»- της το έδωσαν οι αρχαιολόγοι, με το σκεπτικό ότι ήταν ένα από τα πιο διαδεδομένα γυναικεία ονόματα της εποχής.
Η αρχή για την αναγέννηση της Μύρτιδος έγινε το 1995 όταν στη διάρκεια των ανασκαφών στον Κεραμεικό βρέθηκε σε ομαδικό τάφο ένα παιδικό κρανίο, το οποίο έφερε την κάτω γνάθο, αλλά και την πλήρη οδοντοστοιχία -κάτι εξαιρετικά σπάνιο.
Το γεγονός ότι ορισμένα από τα δόντια ήταν τα νεογιλά, οδήγησε άμεσα στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για παιδί μικρής ηλικίας, που πέθανε εξαιτίας του μεγάλου λοιμού.


Η άριστη διατήρηση του κρανίου έδωσε το έναυσμα, το 2007, στον επίκουρο καθηγητή Ορθοδοντικής του Πανεπιστημίου Αθηνών Μανώλη Παπαγρηγοράκη να επιχειρήσει την ανασύνθεση του προσώπου της. Για την ολοκλήρωση του εγχειρήματος επιστρατεύθηκε όλη η σύγχρονη εμπειρία και τεχνολογία, ενώ η ανάπλαση του προσώπου έγινε στη Σουηδία. Έτσι, προέκυψε η Μύρτις. Ένα κοριτσάκι με καστανά μάτια και μαλλιά.
Πιθανότητα λάθους ενδεχομένως υπάρχει, αφού ορισμένα μαλακά τμήματα του προσώπου, όπως η μύτη και τα αφτιά, δεν μπορούν να προσδιοριστούν μόνο από το κρανίο.
Στο ερώτημα εάν ήταν όμορφη η Μύρτις, ο κ. Παπαγρηγοράκης απαντά στο Βήμα πως «ήταν όπως τα κορίτσια της ηλικίας της στην Αθήνα της Κλασικής εποχής». Όσο για το εάν είναι βέβαιος ότι ήταν καστανή, λέει: «Δεν είμαι. Ακουσα τη γνώμη των αρχαιολόγων, οι οποίοι μου υπέδειξαν ότι οι άνθρωποι εκείνη τη εποχή ήταν στην πλειονότητά τους καστανοί».
Ο ίδιος σημειώνει ότι εάν υπήρχε οικονομική δυνατότητα για περαιτέρω έρευνα του DΝΑ, θα μπορούσε να εξακριβωθεί ακριβώς το χρώμα των ματιών και των μαλλιών.

in.gr

Συνεργασία
4ου Γενικού Λυκείου Τρίπολης - Liceo Scientifico "Leonardo da Vinci", Treviso, Italy






"Χρόνια Πολλά, Μανούλα..."

Γιορτή της μητέρας σήμερα και όλοι εκδηλώνουμε την αγάπη μας στον άνθρωπο-γυναίκα που μας έφερε στον κόσμο. Σε εκείνο τον άνθρωπο που κάθισε ξάγρυπνη τις νύχτες που ήμασταν άρρωστοι. Σε εκείνο τον άνθρωπο που θα μας συγχωρέσει ό,τι και αν κάνουμε και αντί για τιμωρία θα μας προσφέρει μια μεγάλη και αληθινή αγκαλιά. Στον άνθρωπο που (δυστυχώς) θυμόμαστε μόνο, όταν κάτι κακό πάει να γίνει αναφωνώντας τη λέξη «Μαμά». Στον άνθρωπο που μέχρι να μας γεννήσει πόνεσε 9 μήνες . Μα πάνω από όλα στον άνθρωπο που μας δείχνει μια τόσο ανιδιοτελή αγάπη, χωρίς να περιμένει κανένα απολύτως αντάλλαγμα!

......................

Από την αρχαιότητα έως σήμερα…


Η γιορτή της μητέρας έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα, καθώς για πρώτη φορά τη συναντάμε στην Αρχαία Ελλάδα. Τότε οι άνθρωποι έκαναν μια γιορτή, η οποία ήταν αφιερωμένη στη θεά Γαία, τη μητέρα των θεών και των ανθρώπων. Στη συνέχεια συναντάμε τη συγκεκριμένη γιορτή κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας , όπου ήταν αφιερωμένη στη Θεά Κυβέλη.
Στην Αγγλία τον 15ο- 16ο αιώνα μ.Χ. η γιορτή της μητέρας γιορταζόταν την 4η Κυριακή της Σαρακοστής και έχει μείνει γνωστή με το όνομα »Mothering Sunday». Εκείνη την ημέρα λοιπόν οι υπηρέτες έπαιρναν άδεια, για να επισκεφθούν τα σπίτια τους και να περάσουν μια μέρα με τις μητέρες τους.
Το 1914 το Κογκρέσο, μετά και τον αγώνα της δασκάλας Άννας Τζάβρις , αναγνώρισε ως επίσημη μέρα της γιορτής της Μητέρας τη 2η Κυριακή του Μαΐου.
Στην Ελλάδα η γιορτή της Μητέρας γιορτάστηκε για πρώτη φορά , στις 2 Φεβρουαρίου του 1929. Τελικά, από τα μέσα της δεκαετίας του 1960 μεταφέρθηκε και γιορτάζεται, όπως και σε πολλά κράτη, τη 2η Κυριακή του Μαΐου.
Ας αφιερώσουμε λοιπόν μια μέρα στη μητέρα μας και ας της προσφέρουμε ένα φιλί και μια αγκαλιά ,δείχνοντάς της ( έστω και αυτή τη μέρα ) ότι δεν την έχουμε ξεχάσει. Πιστέψτε με το παραπάνω θα είναι το καλύτερο δώρο που της έχουμε κάνει!


Χρόνια πολλά σε όλες τις ΜΑΝΟΥΛΕΣ του κόσμου…

........

Δημοσθένης Μπαζιωτόπουλος

Νεότερες αναρτήσεις Παλαιότερες αναρτήσεις Αρχική σελίδα