Αναρτήθηκε από
4ο Γενικό Λύκειο Τρίπολης
στις
Παρασκευή, Ιουνίου 24, 2011
Τεχνολογία, «Έρευνα και πειραματισμός»
Ένα καινοτόμο μάθημα
Στο μάθημα αυτό οι μαθητές μαθαίνουν πώς γίνεται μια ερευνητική διαδικασία την οποία και εφαρμόζουν σε ένα ερευνητικό πρόβλημα που επιλέγουν με την έγκριση του καθηγητή. Για την επίλυση οποιουδήποτε ερευνητικού προβλήματος βασική προϋπόθεση είναι η συλλογή, η ταξινόμηση και η αξιοποίηση της πληροφορίας στην πράξη.
Η ανάπτυξη ικανότητας για διαχείριση της πληροφορίας είναι κύρια απαίτηση στη σύγχρονη κοινωνία.
Πιο συγκεκριμένα, ο κάθε μαθητής επιλέγει το ερευνητικό πρόβλημα για το οποίο ακολουθεί την επιστημονική πειραματική διαδικασία της έρευνας με βάση το εξής πλάνο:
1. Τίτλος της έρευνας
2. Προσδιορισμός των μεταβλητών παραγόντων της έρευνας. Ενασχόληση με δυο μόνο μεταβλητές όπου η μια είναι η ανεξάρτητη που επηρεάζεται από το μαθητή – ερευνητή και η άλλη η εξαρτημένη που επηρεάζεται από την ανεξάρτητη.
3. Προσδιορισμός των τιμών – επιπέδων της ανεξάρτητης μεταβλητής πάνω στα οποία θα γίνουν τα πειράματα.
4. Αν οι μεταβλητές δεν είναι μετρήσιμες, προσδιορίζεται ο τρόπος με τη βοήθεια του οποίου θα γίνουν μετρήσιμες.
5. Ανάλυση, επεξήγηση των μεταβλητών που οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν σε ποικίλες πηγές πληροφόρησης (βιβλία σχολικά ή όχι, διαδίκτυο, περιοδικά, εφημερίδες, προσωπικές πληροφορίες –εμπειρίες από εξειδικευμένα άτομα –επαγγελματίες κ.ά. )
6. Προσδιορισμός των σταθερών παραγόντων της έρευνας.7. Προσδιορισμός του σκοπού για τον οποίο γίνεται η έρευνα.
8. Προσδιορισμός των κοινωνικών αναγκών που εξυπηρετεί η έρευνα.
9. Προσδιορισμός και εύρεση των υλικών που θα χρησιμοποιηθούν για τα δοκίμια που θα χρειαστούν στην έρευνα.
10. Πειραματική διαδικασία με επαναλήψεις όπου είναι δυνατόν και λεπτομερείς παρατηρήσεις. Καταγραφή αυτών σε πίνακες και παρουσίαση των αποτελεσμάτων γραφικά.
11. Ανάλυση και συζήτηση των αποτελεσμάτων.
12. Προτάσεις για μελλοντικές έρευνες σχετικές με το θέμα τους.
13. Βιβλιογραφία. Μαθαίνουν να γράφουν σωστά τη βιβλιογραφία των πηγών που χρησιμοποίησαν.
Όλη αυτή τη διαδικασία την παρουσιάζουν στους συμμαθητές τους με τη μορφή σεμιναρίων, με τη χρήση power point, video ή διαφανειών χειρός (παρουσίαση σε οθόνη). Υπάρχει για κάθε παρουσιαστή – μαθητή κι ένας συντονιστής – μαθητής που συντονίζει τη συζήτηση που κάνουν οι μαθητές για κάθε παρουσίαση. Ο καθηγητής απλώς παρακολουθεί και αξιολογεί παρουσιαστή, συντονιστή και συμμετέχοντες μαθητές. Στο τέλος, όλα αυτά τα παρουσιάζουν σε γραπτή εργασία – βιβλίο το οποίο παίζει το ρόλο του γραπτού του Ιουνίου.
Είναι ένα καινοτόμο μάθημα όπου δε γίνεται χρήση ενός και μόνο βιβλίου, όπως στα παραδοσιακά μαθήματα. Το μάθημα ουσιαστικά γίνεται από τους μαθητές οι οποίοι αναπτύσσουν την ικανότητα να διαλέγονται, να αλληλοβοηθούνται, να σέβονται ο ένας τον άλλον, να συνεργάζονται. Γίνεται ευρεία χρήση της σχολικής βιβλιοθήκης, χρησιμοποιούν τα εποπτικά μέσα και βελτιώνουν τις γνώσεις τους στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα της έρευνας στη βιομηχανία και τη σύγχρονη τεχνολογική κοινωνία.
Μαθαίνουν να εφαρμόζουν τον επιστημονικό τρόπο έρευνας.
Αναπτύσσουν ικανότητες για ανάκτηση, ορθολογική επεξεργασία και χρήση πληροφοριών.
Εξοικειώνονται με την ερευνητική διαδικασία στη σύγχρονη τεχνολογική και βιομηχανική κοινωνία.
Καθηγητής: κ. Μεγαλοκονόμος Γιάννης
0 Comments:
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)